Yleensä en osallistu tälläisiin juttuihin, mutta Dahlian blogissa oli hyvän mielen haaste, jossa hän kertoi kymmenen asiaa mitkä saavat hänet hyvälle tuulelle. Hän keskittyi pieniin arkisiin asioihin ja matkiapinana ajattelin tehdä aivan samoin. Tosin monet asiat näistä eivät olleetkaan sitten niin pieniä, mutta liittyvät arkeeni ja tekevät minut hyvälle mielelle.

 

1. Heräilevä luonto

Sisässäni asuu selvästi jokin pieni maalainen, joka nauttii parvekeviljelystä ja luonnon ihmettelystä. Kuvat taimista on viimevuodelta, mutta kyllä nytkin parvekkeella pienet puskabasilikat ovat nostaneet päätään ruukusta, muut yrtit ostinkin suoraan puutarhaliikkeestä. Olen myös ihastellut hiirenkorvia, valkovuokkoja, voikukkia ja jatkuvasti vihreämmäksi muuttuvaa nurmikkoa. Kevät on ihanaa aikaa.

 

2. Rouvassääty

Olen omassa kaveripiirissäni ensimmäisiä rouvia. Ystävilläni onkin tapana kutsua minua nimellä Rouva Sukunimeni. Vaikka sanotaan, ettei avioliitto muuta oikeastaan mitään, niin on siinä erillainen fiilis olla naimisissa, kuin vain neiti-ihmisenä. Tämä on tietenkin minulle vielä sen verran uusi juttu, että jaksan olla siitä ylpeä ja innoissani.

 

3. Ystävät

Kuvassa on Neiti Rasta (jonka kaasona saan tänä kesänä olla) ja minä. Olen siitä onnekas, että minulla on paljon ystäviä ja kavereita. Naisia ja miehiä, itseni ikäisiä ja hieman vanhempia. Erillaisia tyyppejä joiden kanssa voi tehdä erillaisia asioita. Matkustaa, juhlia, möllöttää ja keskustella.

 

4. Käsityöt

Minusta on kiva olla hyvä jossakin ja käsitöiden tekeminen on harrastus, josta saan onnistumisen kokemuksia. On myös kiva, kun pähkäilyn jälkeen oivaltaa jotakin. Esim. aktiivista neulomista aloitellessani ei meinannut sitten mennä jakeluun, kuinka huivien ohjeita luetaan. Ja sitten kun sen tajusin, olin hyvin tyytyväinen itseeni.

 

5. Värit

Minä tykkään kirkkaista väreistä. Idi aina välillä pyörittelee päätänsä pukeutumiselleni ja etenkin rakkaudelleni oranssia kohtaan. Tykkään myös vihreästä, punaisesta ja keltaisesta kovasti. Olen ollut ihan pähkinöinä, kun muoti näyttää nyt pitkästä aikaa suosivan sellaisia selkeitä, nättejä, kirkkaita värejä. Tai siis en muodista tiedä, mutta mitä nyt näkyy kaupassa.

 

6. Ruoka

Pidän hyvästä ruoasta, sen laittamisesta ja syömisestä. Tämä kuva on ikivanha, otettu joskus opiskelijakämpästämme. Erityisen mukavaa ruoka on silloin, kun sitä voi harrastaa ystävien kanssa. Meillä on ollut nyt hetken tapana käydä kerran kuussa naisten illallisella syömässä. Tykkäämme myös Ukkosen kanssa kutsua ihmsiä kotiimme ruoan merkeissä.

 

7. Sukulaiset

Sukulaiset ovat aivan eri asia kuin ystävät, heitähän ei voi valita. Minulle on kyllä sattunut oikea päävoitto sukulaisarpajaisissa. Minulla on melko pieni lähisuku, mutta he ovatkin sitten mitä parhaimpia sukulaisia. Serkkuni Idi (kuvassa oikealla) oli toinen kaasoistani. Vaikka olen vähemmän yhteydessä sukulaisiini mitä pitäisi, ovat he kuitenkin usein mielessäni. Mainittakoon vielä, että myös Ukkosella on mainioita sukulaisia. Minulla on mitä ihanin anoppi ja juuri näin tiistaina miniäsiskoani, eli Ukkosen veljen avovaimoa.

 

8.  Kirjat

Vaikka luen nykyään paljon vähemmän mitä haluaisin, niin pidän kirjoista ja niiden omistamisesta. Minulla on luettu paljon lapsena ja olen lukenut paljon kun sen taidon opin itse. Ihan noin paljon kirjoja meillä ei ole, mutta ehkä sitten, kun olen vanha, voisin omistaa myös noin täyden kirjahyllyn.

 

9. Juhlat

 

Aina välillä arjen viettämisen katkaisee erillaiset juhlat. Minä sitten pidän juhlista, ovatpa ne suuria kuten häät tai pieniä illanistujaisia ystävien seurassa. Kuva on anopin rapujuhlista vuodelta 2009.

 

10. Haaveet

 

Olen oikein hyvä päästämään mielikuvitukseni valloilleen ja haaveilemaan erilaisista asioista. Valitsin kuvan seurustelumme alkuajoilta, jolloin Ukkonen oli intissä. Silloin jo haaveilin tulevasta yhteiselämästä, kihloista ja monista sellaisista asioista jotka ovat tähän päivään mennessä jo toteutuneet. Minulla on paljon toiveita ja haaveita jotka liittyvät vain itseeni, mutta luonnollisesti moniin liittyy myös Ukkonen.

 

-Nna-