Olen ihmetellyt, kun iso osa tuttavapiiristäni on ollut nyt jossain taudissa. Kun heräsin yövuoron jäljiltä, kurkkuni oli kirkkaan punainen ja huolella turvoksissa. Käväisin näyttämässä sitä terkkarissa ja sieltä sitten passittivat minut saikulle, vaikka itse olin sitä mieltä, että olisin vielä voinut yhden yön töitä tehdä. Ehkä ihan hyvä näin, nyt on taas myös nenä tukkoinen ja näin unta siitä, kuinka ambulanssi-ihmiset tulivat antamaan minulle kotiin saltterilla hengitystä avaavaa lääkettä.

Olen innostunut nyt jostain syystä kaikenlaisista jämäjutuista. Nämä sukat on valmistuneet jo jokin aika sitten, päättely vaan tuppaa viemään oman aikansa. Olen myös tyytyväinen näiden epäsymmetrisyyteen,  yleensä kun olen niin neuroottinen siitä, että sukat ovat identiset keskenään.

 

Tässä kerran meillä vietettiin iltaa ja sitten minuun taas kerran iski paniikki, kun eihän meillä edes oikein ole mitään tarjottavaa. Niin syntyi tonnikalapiirakka kotoa löytyneistä aineksista.

 

Tonnikalapiiras

 

Pohja

½ dl vehnäleseitä

1 dl grahamjauhoja

2 dl vehnäjauhoja

1tl leivinjauhetta

1 dl juustoraaste

100 g voita

1 dl vettä

 

Täyte:

2 prk tonnikalaa vedessä

1 sipuli

½ iso punainen paprika

1 pallo mozzarellaa

½ dl paremesanraastetta

100 g raejuustoa

1 tl currya

½ tl tilliä

pippuria

 

2 munaa

2 dl ruokakermaa

1 dl maitoa

 

Sekoita pohjan kuivat aineet keskenään, lisää voi, juustoraaste ja vesi joukkoon. Painele voidellun piirakkavuoan pohjalle. Kuullota sipulit ja paprikat pannulla, lisää tonnikala ja mausteet. Laita mössö ja juustot piirakkavuokaan ja kaada "munamaito" päälle. Paista 200 asteessa noin puolisen tuntia.

 

-Nna-