Edellisestä postauksesta asti, eli reilun viikon olen ollut niin kiireinen, etten ole juurikaan ehtinyt käsitöitä tekemään. Olen ollut töissä, käynyt porukoiden kanssa shoppailemassa, seurustellut anopin kanssa, viettänyt puutyötytön synttäreitä ja ropettanut. Muun ajan olen sitten ollut väsynyt. Maanantaina minulla oli yksittäinen vapaa, jonka olin päättänyt käyttää värjäykseen. Suunnitelmani meinasivat kariutua, kun tulin kamalan pahalle tuulelle. Minua suututti monta tuntia ihan ilman mitään syytä. Onneksi lankojen terapeuttinen vaikutus pelasti iltani.

Ensimmäiseksi värjäsin sipulinkuorilla 150 g luonnonvalkoista nallea. Kiehautin n. 3 litraa vettä, laitoin 75 g kuoria ja suolaa. Keittelin lientä tunnin, siivilöin, annoin hieman jäähtyä ja lisäsin etikkavedessä kastellut langat joukkoon. Annoin lankojen olla hellalla lämpimässä 45 min, jonka jälkeen jätin ne liemeen jäähtymään. Olin odottanut ehkä hieman keltaisemapaa lopputulosta, mutta langasta tuli ihan sipulinkuoren väristä. Sellaista rusehtavan keltaista, jossa on pieni vivahdus oranssia. Ja minun mielestä väristä tuli yllättävän voimakas, mikä tietenkin oli vain hyvä.

1713289.jpg

Testasin ensimmäistä kertaa myös Emo reaktiivivärejä. Ohjeessa kiellettiin alumiinikattilan käyttö, mutta kokeilin kuitenki. Pataan meni pieniä testipätkiä veikkaa, puuvillalankaa ja sitten possunpunaista nallea. Viimeiseksi mainitusta tuli todella kirkkaan oranssia kattilassa. Kuvassa vyyhdin yläpää on lähinnä oikeaa. Sekä puuvilla, että villa värjäytyivät hienosti. Mietin jo, minkä värisiä sukkia haluan tehdä talvella. Väripata tulee porisemaan jatkossakin.

-Nna