Olen laiminlyönyt kirjallisia koulutöitä ja nauttinut näistä ihanista päivistä. Tuntuu, kuin olisin ollut lomalla. Kävimme eilen Äitin kanssa heti aamusta kirppiksellä, ja minä löysin 10 litran värjäyskattilan. Sen jälkeen kävimme kaupoilla, ja sain farkut. Olen metsästänyt niitä taas varmaan pari vuotta, kun en halua maksaa niistä niin älyttömästi mitä pyydetään. Sitten kävimme hakemassa Mummon ja lähdimme maalle. Olin lukenut juuri jonkun blogista nokkosella värjäämisestä, ja halusin kokeilla sitä itsekkin. Vanhan lantalan takaa löytyi oikein kukoistava nokkosfarmi, joten kävin verottamassa sitä kattilallisen verran. Pääsin myös grillaamaan. Eka äiti yritti sytyttää sitä, sitten minä ja taas äiti. Sillä aikaa Mummo kävi tekemässä sytykkeitä ja tuikkasi meille tulen.

Nautittuani auringosta, lähdin kummityttömme 4-vuotissyntymäpäiville. Oven avasi juhlien teeman mukaisesti iloinen ja reipas prinsessa. Pöytä oli katettu täyteen herkkuja, ja sen kruunasi Ruususen linnaksi tehty täytekakku. Näin pitkästä aikaa myös pikkuserkkujani. Vanhimmista oli sitten viime näkemän tullut teinejä. Kummityttöstäkin oli jo tullut niin iso. Se tuntui hassulta. Tunsin oloni kovin vanhaksi, tässä kypsässä kohta kahdenkymmenen vuoden iässäni. Mutta juhlat olivat kaikin puolin mukavat, ja oli kiva nähdä ihmisiä jota harvoin muuten näkee.

Tänään olen ottanut lisää aikaa itselleni. Aamun käytin langan vyyhdittämiseen. Teen värjäystestejä seiskaveikalla ja puuvillalangalla. Päivällä kävelimme kaupoille, ja Ukkonen osti tehokkaasti kolmet housut, joista yhdet on sellaiset lyhyempilahkeiset. Ja kaikki olivat vielä järkevän hintaisia. Olin kyllä kateudesta vihreä. Kaupasta ostin sipulinkuoria, mutta niitä pitää hankkia vielä lisää. Niistä saa kuulema kaunista keltaista. Nyt testissä on kaupan punainen ja illalla kattilaan menee nokkosista tehty liemi. Ajattelin, että langat voisivat jäähtyä siellä sitten yön yli. Odotan jännityksellä mitä värjäyksistäni tulee.

Laiskimuksena en jaksanut ommella nappeja paikoilleen, joten tästä tulee kuvaton postaus. Seuraavalla kerralla sitten. Ajattelin tsempata ensi viikolla ja tehdä kaikki kirjalliset koulutyöt pois jaloista. Olen kuitenkin lähdössä kahtena seuraavana viikonloppuna larppaamaan, ja jossain vaiheessa pitäisi lukea isoon tenttinkin. Onneksi aihe on sentään mielenkiintoinen.

-Nna